Čtvrtek 23. ledna 2020, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. ledna 2020 Zdeněk

Krásné sny politiků o elektromobilitě a jiná realita

9. 01. 2020 9:51:03
Stručné připomenutí problémů čekajících na dlouhé cestě k naplnění snu o „zelené“ dopravě bez energetické závislosti na fosilních palivech.

V Německu vláda v r. 2017 slibovala, že do r. 2020 bude jezdit milion elektroaut. Zatím jich je 100 000 a nyní slibuje deset milionů do r. 2030. Milion nabíjecích míst má být v Německu do r. 2023. I kdyby milion nových nabíjecích míst (sloupků) mělo být až za deset let, znamenalo by to jich denně dokončit 270. Nejde jen o nabíjecí místa, ale hlavně o zajištění dostatečného příkonu do měst, tedy i pokládku silnějších kabelů, vč. rozkopání ulic, protože nabíjecí sloupky by měly být podél ulic, aby posloužily zaparkovaným nabíjejícím se autům. [1]
Úpravy budou vyžadovat i hromadné garáže. [2]

Kdo si koupí elektroauto jako jediné auto do rodiny, s nímž jezdí i na dovolenou? Jak budou Němci jezdit a nabíjet elektroauta, třeba při cestě do oblíbeného Chorvatska? O prázdninách bývají dálnice přeplněné. Jak přeplněné budou nabíjecí stanice, když nabíjení trvá desítky minut a elektroauto má menší dojezd než to na benzin? Nechají Němci postavit dostatek nabíjecích stanic i v Chorvatsku a Rakousku? Zatím je elektroauto hezká, ale drahá hračka pro řemeslníky, pro jízdu na nákup nebo chatu.
Má smysl z hlediska ekologie a parkování mít normální auto a navíc dražší elektroauto na popojíždění po okolí? Renault vyrábí elektroauta s cenou nižší než 10 000 € (255 000 Kč), což by možná někdo akceptoval. Ale jsou to spíš autíčka se slabým motorem, navržená pro Čínu. Mají se objevit i na evropském trhu. [3] VW plánuje od letošního roku produkci modelu ID3, až 330 000 kusů ročně, s cenou začínající v přepočtu na 770 000 Kč. [4] [5] Obejde se prodej bez státní podpory (tedy podpory placené daňovými poplatníky proti jejich vůli)?
Baterie je hodně drahá součást auta. Peugeot e-2008 GT garantuje její životnost 160 000 km a 8 let. Nabíjení na 80% trvá od 30 minut při rychlonabíjení 100 kW až po více než den při nabíjení ze zásuvky doma. [6]
Pokusy zavést v Německu elektroautobusy nebyly úspěšné z důvodů poruch a krátkého dojezdu. Baterie za 80 000 € „odešla“ za 2,5 roku, dojezd v zimě byl pouze 100 km. [7]

Zahrnují propagátoři elektromobility do kalkulací energii na vytápění elektroauta? Nejedná se o odpadní energii, jako u spalovacího motoru, ale o energii z baterie, čímž se snižuje dojezd v zimě. Vychází elektroauto z porovnání s klasickým vítězně, když se započítají všechna pozitiva a negativa, např. zvýšená váha vozidla, protože je nutná masivnější konstrukce kvůli těžké baterii? Naopak pozitivní je rekuperace energie při brzdění.

Nejpodstatnější problém - neexistenci lehké, bezpečné, recyklovatelné baterie, která vydrží velký počet nabíjecích cyklů, není potřeba připomínat.

Úvaha, že nabíjení elektroaut zajistí větrníky, také dostává trhliny. Němečtí občané se začali bránit dalším stavbám větrníků a připravuje se zákon, že větrník bude muset být min. 1 km od skupiny 5 domků nebo stavebních parcel. V Bavorsku je min. vzdálenost od obydlí 10 výšek větrníků, tedy cca 2,4 km. Stavba nových větrníků se proto na zemi v loňském roce skoro zastavila, výrobci masivně propouštějí.
Přenos energie ze severu Německa na jih není ani po dvaceti letech uspokojivě vyřešen, takže ekologicky vyrobenou energii nelze v době, kdy hodně fouká, ani plně využít, ani uskladnit.
Alespoň částečně bude i nadále platit, že „výfuk“ i „nádrž“ má elektroauto v klasické elektrárně.

V Rakousku havaroval řidič Tesly. Při srážce vůz vzplanul a explodoval. Auto museli na tři dny ponořit do vodní nádrže a teprve potom oheň zhasl. 11 000 litrů použité vody je kontaminované. Recyklační centra odmítají převzít vrak, protože neví, jaké jedovaté látky jsou v 600 kg těžké baterii. Vrak stojí na pozemku odtahové služby. Je obava, že by mohl opět začít hořet. Na převoz baterie musí být uděleno povolení pro nebezpečné transporty od EU. To zatím neexistuje. [8]

Nedořešených problémů je spousta, tak nyní politici začínají agitovat i pro pohon vodíkem nebo zemním plynem, což je obdobně nedořešené jako elektropohon. Ocelová tlaková láhev objemu 50 litrů váží 75 kg. Natlakovaná na 300 bar pojme 15 m3 zemního plynu a váží 86 kg. Uskladněná energie odpovídá cca 150 kWh, tedy jen 15% energie benzinu o stejné hmotnosti. Do energetické bilance je potřeba započítat i ztráty energie vzniklé při stlačování plynu po předchozí expanzi (Plyn expanduje při přechodu z tranzitního plynovodu do distribučního a pak se opět stlačuje v plnicích stanicích. Obě fáze jsou energeticky náročné). S vodíkem je to ještě horší 1 kg má pouze cca 30% výhřevnost zemního plynu. Tato auta nelze parkovat v garážích, což je také problém. Pro nejbližší dobu je to další ne zcela prozkoumaná cesta. V odkazu další zajímavé detaily. [9]

Bruselští byrokraté by měli poskytnout „cílové prémie“, např. snížením zdanění těch aut, jejichž motory nejméně poškozující životní prostředí. Např. snížení emise CO2 o xy procent by mělo snížit daně o xy procent. Místo toho v Bruseli stanovují byrokratickou cestou, bez znalostí současných technických možností, maximální množství emisí, které mohou produkovat motory aut. Nesplnitelná nařízení pak vedou k podvodům se softwarem. Odškodnění podvedeným vlastníkům aut automobilky poskytly jen v USA. V EU se poškození náhrady asi nedočkají. [10] Statistiky bruselských byrokratů jsou optimistické, ale nepravdivé. Lidé i nadále dýchají karcinogenní prachové částice, NOx, O3 a další škodlivé substance, protože zejména dieselů s nefunkčními filtry jezdí spousta.

Uvědomují si tyto absurdity politici a zelení aktivisté? Není cílem jejich loutkovodičů v pozadí něco úplně jiného? Nechtějí třeba jen oslabit moc států exportujících ropu bez ohledu na výši nákladů? Říká se, že každé zlo je pro něco dobré. Možná to platí i v tomto případě. Zatím jsem ale mnoho toho dobrého nenašel. Hlavně není vidět logické myšlení politiků. Investovat mnohamiliardové částky, vyplácené z peněz daňových poplatníků do podpory technicky nedotažených výrobků, je nesmyslné. Nejprve by se měl dokončit vývoj, zejména baterií, pak ověřit zkušební série a až technicky zralé výrobky začít vyrábět masově, bez nutnosti „dotací“ z peněz daňových poplatníků.

Bruselští byrokraté rádi nařizují jak šetřit životní prostředí. Zakazují igelitky, žárovky, uchošťoury, omezují výkon vysavačů,... Dnes je standardní výbavou aut klimatizace. Spotřebovává u osobního auta 1 až 2 litry paliva za hodinu.
Daleko větší úsporu než zmíněné zákazy by přineslo, kdyby ve „Štras-Bruselu“ vydali dekret, nařizující u aut provozovaných v jižních zemích EU povinně bílou barvu střechy. Úspory paliva a CO2 z důvodu nižšího používání klimatizace by byly značné.
-------------------------------------------------------------

[1] https://www.focus.de/auto/elektroauto/news/elektroautos-merkels-millionen-trick-baut-deutschland-jetzt-taeglich-270-neue-ladestationen_id_11316533.html
[2] https://www.focus.de/finanzen/boerse/auto-industrie-die-ersten-verlierer-der-auto-revolution-stehen-schon-fest_id_11508380.html
[3] https://www.focus.de/auto/elektroauto/elektrostrategie-von-renault-kleiner-china-stromer-fuer-europa_id_11374513.htm
l
[4] https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID.3
[5] http://www.hybrid.cz/volkswagen-id3-oficialne-predstaven-zacina-nova-era-koncernu
[6] https://efahrer.chip.de/tests/peugeot-e-2008-im-test-warum-das-elektro-suv-sich-am-meisten-lohnt_101652
[7] https://notrickszone.com/2019/12/17/attempts-to-use-electric-buses-in-germany-flop-many-disadvantages-short-service-life-no-real-progress/
[8] https://tirol.orf.at/stories/3021270/?fbclid=IwAR2NGHl-COuPXAVzULrCEwFhOBndy6dpsm0ckjSeyMiypqlY46_xq4w5nbk
[9] https://www.freiewelt.net/blog/erdgas-weiter-auf-dem-vormarsch-10079430/
[10] https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/soud-smetl-dalsi-zalobu-v-kauze-dieselgate-odskodneni-chtela-ceska-posta-40299194

Autor: Jiří John | čtvrtek 9.1.2020 9:51 | karma článku: 46.46 | přečteno: 9652x

Další články blogera

Jiří John

Absurdní svět zelených byrokratů

Absurdit v současné „zelené politice“ je tolik, že se výčet zdaleka nevešel do blogu Schizofrenní svět Zelených byrokratů (zde 21.11.2019). Toto je volné pokračování.

18.12.2019 v 11:31 | Karma článku: 35.36 | Přečteno: 1294 | Diskuse

Jiří John

Chybné rozhodnutí, nebo pražský Magistrát nemá zájem na třídění BIOodpadu?

Podmínky pro třídění BIOodpadu nejsou výhodné pro obyvatele. Třídit a recyklovat je moderní. Pro pražský Magistrát je to asi jen nutné zlo. Je vidět, že nemá zájem na třídění.

5.12.2019 v 9:27 | Karma článku: 10.67 | Přečteno: 320 | Diskuse

Jiří John

Stonásobné zhodnocení investice – jde to a formálně je to legální!

Pár razítek a zvednutých rukou zastupitelů může „vykouzlit“ 500 000 000 Kč. Kde? Samozřejmě v Praze.

29.11.2019 v 9:12 | Karma článku: 25.64 | Přečteno: 814 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Hana Rebeka Šiander

Proč by měl předseda sněmovny Radek Vondráček rezignovat?

Předseda sněmovny Radek Vondráček před zahájením schůze zdvihl prostředníček a vulgární gesto adresoval svému kolegovi z hnutí ANO. Byla to klukovina, přešlap nebo testování veřejnosti, co ještě snese? Jak daleko to zajde?

22.1.2020 v 20:48 | Karma článku: 16.56 | Přečteno: 525 | Diskuse

Pavel Opl

Extrémní zdražení elektřiny pro domácnosti se rychle blíží

Bilion korun za "soláry" byly pouze drobné. Mnohonásobné plošné zdražení cen elektriky za dobíjení elektromobilů jasně signalizuje, co se velmi brzy stane všem domácnostem. Je vůbec šance, jak se tomu vyhnout ?

22.1.2020 v 20:42 | Karma článku: 30.76 | Přečteno: 786 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Naama Issacharová: V předvečer dne naděje

Velká očekávání jsou vkládána do návštěvy ruského prezidenta Putina v Izraeli, kam přiletí ve čtvrtek 24. ledna. Napjatí jsou všichni, kdo se zájmem a solidárně sledují případ Naamy Issacharové.

22.1.2020 v 19:43 | Karma článku: 6.00 | Přečteno: 120 | Diskuse

Karol Wild

Novodobá historie jednoho starého domu - část druhá

Před několik dny jsem napsal do svého blogu výše uvedený článek a slíbil jsem čtenářům, že je seznámím s odpověďmi příslušných institucí, které jsem v článku jmenoval. Tady je jejich reakce:

22.1.2020 v 18:20 | Karma článku: 5.61 | Přečteno: 117 | Diskuse

Jan Ziegler

Rudá armáda vraždila v polských Przyszowicich muže, ženy a děti

Ta zpráva webu Deniku.cz mně překvapila. Rudá armáda brutálně zničila polskou vesnici Przyszowice ve stylu českých Lidic. Beru to jako důkaz toho, že komunisté nacisté jsou stejným zlem.

22.1.2020 v 18:19 | Karma článku: 25.88 | Přečteno: 637 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 32.56 Průměrná čtenost 1593

Absolvent ČVUT, nyní penzista. Sleduje dění okolo sebe, rád si vyslechne jakékoli názory, nemá rád křivení skutečnosti, tedy ani cenzuru, i když se jí říká jakkoliv, např. politická korektnost, nebo předstírání, že nějaký problém neexistuje. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu,  @VeleslavinVokovice.
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.

Najdete na iDNES.cz