Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neškodí pražští radní záměrně? (2. část)

Většinu současných dopravních problémů způsobilo chybně načasované dokončování jednotlivých dopravních staveb a nedodržování podmínek stavebních povolení. Zákony jsou pro radnici jen cáry papíru.

Viníci jsou námi zvolení radní a zastupitelé a také úředníci státní správy. Několik příkladů nekompetentních rozhodnutí je uvedeno níže.
Nově postavená dopravní stavba může zlepšit, nebo i zhoršit dopravní situaci. Lepší komunikace přitáhne větší počet aut, takže se opět kapacitně přetíží. Nazývá se to dopravní indukce. Když nově postavená kapacitní komunikace vede odnikud nikam, tak se samozřejmě na jejích koncích tvoří dopravní zácpy. To je případ tunelu Blanka. Už při výběru zhotovitele stavby Blanky museli radní i úředníci státní správy vědět, že nebudou dodrženy podmínky stavebního povolení, což způsobí, že stavba za desítky miliard Kč vyvolá oproti předpokladům projektantů v některých částech Prahy nikoli zlepšení dopravní situace, ale podstatné zhoršení. Např. ve Svatovítské, na Vítězném náměstí, Patočkově, Evropské,.... Stavební povolení mimo jiné v bodu 83 stanovilo, že před zprovozněním tunelu Blanka musí být dokončena část městského okruhu v úseku Malovanka – Pelc-Tyrolka, Malovanka Myslbekova – Prašný most – Špejchar,….., a stavby č. 518 (Ruzyně – Suchdol) a 519 (519 Suchdol – Březiněves), což jsou části silničního okruhu kolem Prahy v severozápadní části Prahy. Na tunel měly navazovat před jeho zprovozněním dokončené kapacitní přivaděče, takže by se netvořily zácpy na výjezdech. Rozhodnutí soudu letos na podzim, tedy 4 roky po uvedení tunelu do provozu (!), tuto podmínku sice zrušilo, ale soud samozřejmě nedokázal zrušit dopravní zácpy, které vůbec nemusely nastat, kdyby se podmínka dodržela.

Dnes, více než 4 roky po zprovoznění Blanky, se ani neví, kudy trasa silničního okruhu povede. Teprve v září 2019 bylo zahájeno posuzování vlivu této části silničního okruhu na životní prostředí [1], a to ve variantě „J“, tedy v trase Ruzyně – Suchdol – Březiněves. V této trase byl okruh navržen již v r. 1938, tedy před 81 lety, kdy Praha měla třetinovou rozlohu a 2/3 obyvatel. Tenkrát by silniční okruh vedl skutečně mimo Prahu. Dnes by pouze přenesl negativní vliv dopravy na jiné obyvatele a přivedl by transevropskou tranzitní dopravu do vzdálenosti 5 km od Pražského Hradu a do těsné blízkosti domovů zhruba 35 tisíc obyvatel Prahy.
Největší problém, který by tato varianta silničního okruhu přinesla, by bylo omezení dalšího rozvoje Prahy. Kdo by chtěl bydlet nebo pracovat u dálnice?
Zajímavá bude i koordinace zmíněné části silničního okruhu s paralelní přistávací dráhou.  Letadla po startu poletí několik km buď přímo nad plánovaným silničním okruhem, nebo těsně vedle něj. Každý řidič, jedoucí po okruhu postaveném ve var. „J“, tedy přes Suchdol, by zažil „nízký přelet“. Nebude úlek řidičů a oslňování příčinou nehod? Na paralelní dráhu již bylo požádáno o územní rozhodnutí[2]. Zahájení stavby dráhy tedy bude pravděpodobně dříve, než okruhu. Kdyby se postavily obě tyto stavby, tak by obyvatelé okolních vesnic a okrajových částí Prahy byli vystaveni hluku a emisím v pravděpodobně nadlimitních hodnotách. Stavební povolení se asi o dost dlouho pozdrží, protože postižení obyvatelé se budou bránit.

V  EIA (posouzení vlivů stavby na životní prostředí) pro stavbu metra do Motola, a tím i v územním rozhodnutí a stavebním povolení, byla podmínka: „Další přípravu záměru orientovat tak, aby uvedení provozního úseku V.A trasy A metra do provozu bylo provedeno až po zprovoznění autobusového terminálu a parkoviště P + R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha - Kladno.“ Podmínka splněna nebyla. Proto je Evropská ulice každodenně ucpaná tisíci busů jedoucích na letiště, Kladno, do Loun, a desetitisíci aut z těchto míst. Naopak P+R na Dlouhé Míli, vhodně navržené u silničního okruhu, u dálnice na Kladno a Slaný a u železniční stanice Praha – Ruzyně trati na Kladno (a později i na letiště), zcela „vypadlo“ z dokumentu, kterým radnice aktualizuje záměry dopravních staveb v Praze a okolí, plánovaných do roku 2030 (Plán Udržitelné Mobility v Praze a Okolí).

Mezi Dejvicemi a Libocí budou 3 paralelní vysokokapacitní systémy MHD – metro, tramvajová trať a železnice. Kapacita MHD v tomto úseku bude značně předimenzovaná, tedy velmi nehospodárná. Již dnes jezdí tramvaje po Evropské poloprázdné, protože ve stejné trase jede metro. Prodloužit intervaly je nereálné.
Nebyla důvodem tohoto plýtvání snaha rozhodovat o financích během výstavby? Rozhodování při stavbě metra bylo v režii radnice. O železnici radnice tolik rozhodovat nebude. I to může být důvod, proč byla nejprve prosazena stavba metra do Motola.

Proč vedení radnice urychleně zadávalo velké zakázky, když bylo jasné, že nebudou splněny podmínky stavebních povolení a tím nebude zajištěno, že tyto stavby přispějí ke zlepšení dopravní situace, si důvtipný čtenář jistě domyslí.

Na otázku, zda mohou radní a úředníci státní správy za dopravní problémy v Praze, je jasná odpověď. Mohou! Řešení je jednoduché. Příště si místo neschopných a všehoschopných zastupitelů musíme zvolit schopné, odborně i organizačně zdatné.

 

 

[1] http://urdeska.praha.eu/files/EIA-MZP486-SOKP518-Ruzyn%C4%9B-Suchdol-ozn-UD.pdf?ids=gh03mFYZhhRODUXnxq-pbxpl-37w%3D%3D&fbclid=IwAR2dtS4DCkxEgRSNz6_0h0sLPXzcqORKv9KLeluVGngbLKIkVOlkKJA50Ho

[2] https://zdopravy.cz/letiste-zada-o-dalsi-povoleni-pro-paralelni-drahu-hotovo-ma-byt-do-roku-2028-34440/?fbclid=IwAR07XkjLVoon7s5wnMSFK-l3IU8mXpVjhnLFP1nLE3240OMrWp7tfkIOE0E

 

Autor: Jiří John | středa 6.11.2019 9:08 | karma článku: 19,08 | přečteno: 446x
  • Další články autora

Jiří John

O plynu bez ideologie

Zamyšlení nad emotivními, ideologicky vyhraněnými vyjádřeními „našich“ politiků ve věci zásobování Evropské unie plynem.

27.4.2022 v 20:30 | Karma: 20,61 | Přečteno: 847x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Lidé skutečně mění klima. U nás zejména Němci

Změna klimatu v hustě zasídlených oblastech světa, jako je např. Evropa, je určitě ovlivněna i lidskou činností. Jestli pozitivně nebo negativně se ukáže v následujících desetiletích.

5.1.2022 v 22:02 | Karma: 9,94 | Přečteno: 296x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Kdo šetří, má za tři. Ale ne vždy. Někdy na šetření prodělávají všichni

Šetřit se dá i na položce, která stojí 5 haléřů. Přibližně tolik stojí mikroténový sáček, do kterého si v obchodě balíte pečivo a další zboží.

7.12.2021 v 12:54 | Karma: 6,83 | Přečteno: 100x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Otázky, které by měl každý občan položit našim politikům/čkám

Do parlamentu a vlády nastupuje „obměněná parta“. Když už jsme to neudělali před volbami, tak je nejvyšší čas nově zvoleným politikům položit aktuální otázky.

30.11.2021 v 21:57 | Karma: 21,52 | Přečteno: 860x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Drahé energie jsou produktem ze „štrasbursko-bruselské dílny“

Regulace, dotace, nařízení, kvóty, omezování, plýtvání. To jsou produkty rozhodování vedení Evropské Unie. Před cca 10 lety v „energetických balíčcích“ schválená, nedomyšlená legislativa, prosazená Německem, přináší hořké plody.

25.11.2021 v 22:20 | Karma: 33,20 | Přečteno: 1037x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Ututlají to, nebo propukne veliký skandál?

Mohlo se zabránit statisícům úmrtí a milionům nákaz nemocí covid-19? „Skandál ivermectin“ je název knihy francouzského žurnalisty Jean-Loup Izamberta, kde shrnul dění kolem ivermectinu.

5.11.2021 v 8:25 | Karma: 39,76 | Přečteno: 13437x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Nová vláda se chystá šetřit. Bude to na správných místech?

Nedávno zvolení poslanci, kteří nám budou 4 roky vládnout, slibují, že přepracují státní rozpočet a budou šetřit. Šetřit se musí, s tím souhlasí skoro všichni. Nenapáchají ve svém nadšení pro škrty také zbytečné škody?

31.10.2021 v 19:58 | Karma: 25,57 | Přečteno: 703x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Otevřený dopis ministru zdravotnictví a poslancům

Nevyhazují poslanci zbytečně miliardy? Neumírají zbytečně lidé? Nejsou lidé již třetí rok zbytečně omezováni? Proč brání politici alternativní léčbě? Nejsou politici vinni neposkytnutím pomoci, nebo dokonce genocidou?

19.10.2021 v 23:25 | Karma: 31,93 | Přečteno: 2297x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Německé zelené chiméry platíme my. Máme šanci to změnit. Nepromarněme ji!

Většina lidí kroutí hlavou, když bruselská vrchnost vyhlašuje ambiciózní cíle „snižování emisí CO2“ a „přechod k uhlíkově neutrální Evropě“. Zejména tehdy, když platí stále více za spotřebované energie.

6.10.2021 v 22:18 | Karma: 27,04 | Přečteno: 770x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Jen hlupák se stále pálí o stejná kamna.

Vyhovuje vám rostoucí inflace, která vše zdražuje a užírá úspory, schodkové rozpočty, zadlužující i další generace, provoz státu na dluh? Nechcete změnu? Je to na vás.

3.10.2021 v 19:05 | Karma: 11,80 | Přečteno: 395x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Nevěřte Danaům, byť by i dary přinášeli. (Homér)

Na tento více než 3000 let starý, ale stále aktuální citát lidé často zapomínají. I dnes dar často nakonec skončí ztrátou pro obdarovaného.

26.9.2021 v 13:51 | Karma: 19,69 | Přečteno: 473x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Dostane se Jan Amos Komenský na index zakázaných knih?

Pravdivost myšlenek v jeho spisu „Štěstí národa“ potvrdila historie a jsou velmi aktuální i dnes. Dnešním progresivistům by čtením stoupl krevní tlak.

16.9.2021 v 8:56 | Karma: 34,35 | Přečteno: 1599x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Veřejné mínění nebo jen mínění malé názorové bubliny? Je to velmi ošidné.

Co je účelem diskusí pod články v novinách? Idealista si může myslet, že se dozví názory většiny čtenářů na popisovanou událost. Není to tak jednoduché.

14.9.2021 v 8:55 | Karma: 11,02 | Přečteno: 238x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Vydělávat se dá nejen na válce, ale i na epidemii

Bezskrupulózní politici a obchodníci se zdravím a smrtí si nenechají sebrat lukrativní covid-byznys.

2.8.2021 v 9:22 | Karma: 27,43 | Přečteno: 1623x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Nenasytná Hydra si hodlá vymoci další potravu. Zaplatíme ji všichni.

Evropská Komise hodlá zavést uhlíkové clo na hranicích EU. Následovat má celý tucet dalších obdobných cel a daní.

14.7.2021 v 8:34 | Karma: 32,89 | Přečteno: 1023x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Za jedny peníze si nenakoupíte dvojnásobné množství zboží

Platí to i o elektrické energii. Každou vyrobenou kilowatthodinu také lze použít jen jednou. Německá vláda to nepochopila.

12.7.2021 v 8:57 | Karma: 25,32 | Přečteno: 717x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Svoboda projevu je jen fikce

Cenzura, omezování svobody projevu a demagogické ohýbání reality má i u nás staletou tradici a metody se stále vylepšují.

16.6.2021 v 8:28 | Karma: 27,46 | Přečteno: 623x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Další lehce vydělaná miliarda na obzoru

Zdá se, že se Veleslavínský zámek stal obětí developerů, úředníků státní správy, komunálních politiků z radnice Prahy 6 a Magistrátu.

26.5.2021 v 10:23 | Karma: 17,79 | Přečteno: 438x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Nejsme oběťmi permanentní manipulace?

Člověk, který čte jedny noviny a sleduje televizní zprávy, je o situaci v reálném světě informován asi jako zvíře narozené v ZOO o životě v africké savaně.

3.5.2021 v 9:41 | Karma: 29,48 | Přečteno: 753x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Miliardy sem, miliardy tam. Však on to daňový poplatník stejně zaplatí.

Nechystají se politici způsobit další velký a drahý průšvih? Dostavba jaderné elektrárny Dukovany pohledem normálního občana.

19.4.2021 v 8:47 | Karma: 30,67 | Přečteno: 1089x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1544x
Absolvent ČVUT, nyní penzista. Sleduje dění okolo sebe, rád si vyslechne jakékoli názory, nemá rád křivení skutečnosti, tedy ani cenzuru, i když se jí říká jakkoliv, např. politická korektnost, nebo předstírání, že nějaký problém neexistuje. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu,  @VeleslavinVokovice.
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.
Nediskutuje pod blogy. Komentář nebo dotaz  pište na jiri.john@centrum.cz

Seznam rubrik