Čtvrtek 23. ledna 2020, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. ledna 2020 Zdeněk

Neškodí pražští radní záměrně?

21. 10. 2019 7:51:08
Témat, na něž se dá položit tato otázka, je více. Dnes to bude o parkování. Nechat namalovat modré čáry, postavit dopravní značky a vybírat peníze od bezbranných obyvatel, to umí každý.

Jiný scénář, který by zajistil bezproblémové parkování v Praze, by nepřinesl takový zisk, nejen do radničních pokladen (psalo se i o placených soukromých parkovištích, někde na velmi levně pronajatých městských pozemcích)[1] [2] Aby obyvatelé přijali (někde i s nadšením, např. na Dědině) zřizování parkovacích zón, tak musela být situace dovedena až do dnešní katastrofální situace.

[1] https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-vypovi-smlouvu-provozovatelum-desitek-parkovist.A170825_162410_praha-zpravy_rsr

[2] https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-hleda-nova-parkovaci-mista-vypovi-smlouvu-temer-polovine-soukromych_1709121410_ako

A to nejen s parkováním, ale i s dopravou. Parkovací zóny toho příliš neřeší, protože parkovacích povolení je někde vydáno víc, než je parkovacích míst. Položme si otázku: Cui bono? Odpověď zní, že alespoň z části to může být záměr. Nejsou totiž jen schopní radní a úředníci státní správy na radnicích a ministerstvech, ale i neschopní a všehoschopní. Zdá se, že někteří přímo sabotují stavbu velkokapacitních záchytných parkovišť na okraji Prahy, napojených na MHD, kde by měla končit individuální automobilová doprava zejména ze středočeského kraje.

Jeden příklad pro objasnění snad postačí. V EIA (posouzení vlivů stavby na životní prostředí) pro stavbu metra do Motola, a tím i v územním rozhodnutí a stavebním povolení, byla podmínka: Další přípravu záměru orientovat tak, aby uvedení provozního úseku V.A trasy A metra do provozu bylo provedeno až po zprovoznění autobusového terminálu a parkoviště P + R na Dlouhé Míli a rychlodráhy Praha - Kladno.“ Podmínka splněna nebyla, proto je Evropská třída každodenně ucpaná tisíci autobusy jedoucími na letiště, do Kladna a Loun a desítkami tisíc aut z těchto míst. P+R na Dlouhé Míli, vhodně navržené u silničního okruhu a dálnice na Kladno a Slaný, nedávno zcela „vypadlo“ z dokumentu, který sumarizuje záměry dopravních staveb v Praze a okolí (Plán Udržitelné Mobility v Praze a Okolí).
Naopak se v tomto dokumentu opět objevilo podzemní P+R pro stovky aut v obytné zóně Prahy 6, ve Veleslavíně. Toto P+R má stát daňového poplatníka stovky milionů Kč a má sloužit svému účelu pouze velmi krátkou dobu. Po jeho dokončení má dojít ke stavbě P+R na Dlouhé Míli a následně má nad P+R ve Veleslavíně nějaký developer postavit nadzemní podlaží nějaké budovy. Podnikatelský plán mu vyjde znamenitě. Nejdražší části budovy, tedy pozemek, základy a podzemní parkoviště mu radnice asi nějak (pro)dá. Konkrétně: v zadání územní studie Veleslavína, vyhotovené Magistrátem v 12/2017 se uvádí:
„Pro 1. etapu studie navrhne v prostoru současného autobusového terminálu objektové parkoviště (ideálně podzemní).
Pro 2. etapu studie zakomponuje parkovací objekt do finální podoby území (s možností jeho dílčích modifikací). Část jeho parkovacích kapacit bude sloužit pro nově vzniklou zástavbu“.
Pro 1. etapu studie navrhne úpravy stávajícího autobusového terminálu a celého přestupního uzlu, které zajistí bezpečný, bezbariérový a pohodlný přestup metro x železnice x bus x tram × P+R.
Pro 2. etapu (po přesunu autobusového terminálu a P+R na Dlouhou míli) studie navrhne zastávky pozemní veřejné hromadné dopravy v odpovídající kapacitě a se zachováním bezpečného, bezbariérového a pohodlného přestupu metro x železnice x bus x tram“
.

V požadavcích Radnice Prahy 6 k architektonické soutěži řešící okolí stanice Nádraží Veleslavín radnice Prahy 6 požaduje:
„parkovací dům, s preferencí podzemního umístění, pokrývající potřeby subcentra, novostaveb v místě i vlastního provozu nádraží, předpokládaná kapacita do 300 míst. Parkovací dům bude dopravně napojen na uliční sít nezávisle od návrhu organizace MHD, předpokládáme řešení v podzemí“.
Je nepochopitelné, proč nejsou parkoviště pro budoucí subcentrum plánována jako součást jednotlivých budov, jako se to dnes standardně dělá, např. u nové budovy AFI v sousedství, která má v suterénu cca 250 parkovacích stání.
Proč má veřejnost dotovat parkování pro novostavby? Proč má v krátké době dojít ke změně využití budovy? Každá rekonstrukce je velmi nákladná. Proč má být individuální automobilová doprava zatahována do obytných částí Prahy, místo aby od okraje Prahy cestující pokračovali MHD? Kde by po dobu výstavby P+R zastavovaly busy, které dnes na obratišti ve Veleslavíně mají konečnou a kde má stát podzemní P+R? Dnes na konečné ve Veleslavíně dochází k cca 2 000 pohybům busů denně.

Zdá se, že na magistrátu i na Radnici Prahy 6 má stále vliv nějaký „lobbista“, který má zájem, aby „erár“ za peníze daňových poplatníků postavil podzemní P+R a nějaký developer na něm později postavil nadzemní část budovy s tím, že mu pozemek, základy a parkovací stání, tedy nejdražší části, radnice (odpro)dá.
Tento scénář již byl navrhnut v r. 2012. „Dočasné“ podzemní P+R a „dočasný“ terminál busů ve Veleslavíně tenkrát měly stát cca 1,3 miliardy Kč a nad ním měla být po zprovoznění P+R na Dlouhé Míli dostavěna čtyřpodlažní administrativní budova cca 170 m dlouhá. Podzemní P+R mělo přejít na nějakého stavebníka budovy, protože pro P+R prý již nebude potřebné.
Místní obyvatelé se postavili proti a stavbu P+R ve Veleslavíně zastavili, i za pomoci eurokomisařů pro dopravu a životní prostředí, protože by škodila obyvatelům a popřela smysl stavby metra do Motola a železnice na letiště a Kladno, jejichž účelem mělo být převedení dopravy v severozápadní části Prahy na bezemisní a omezení individuální automobilové dopravy v Praze. Proč nebylo postaveno záchytné P+R a terminál busů na Dlouhé Míli a tedy nebyla splněna jedna z podmínek, na základě kterých byla poskytnuta dotace na stavbu metra do Motola, je zatím otázka bez odpovědi.
Je vůbec takový záměr radnice legální? Není to plýtvání penězi daňových poplatníků? Jednají radní a úředníci Magistrátu a Prahy 6 s péčí řádného hospodáře? Má smysl přivádět další auta do obytných částí Prahy 6? Dle některých informací se uvažuje s P+R pro prý až 5000 stání u silničního okruhu u železniční stanice Praha-Ruzyně a na Dlouhé Míli. Udělají si radní pořádek alespoň v dokumentech, které mají definovat investiční záměry?

P.S. Veškeré citované dokumenty mám k dispozici. Trvalo déle než rok, než zadání studie radnice předala. Proč se tak dlouho pod nejrůznějšími záminkami zdráhala? Odpověď je v textu výše a souvislosti budou v dalším blogu.

[1] https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-vypovi-smlouvu-provozovatelum-desitek-parkovist.A170825_162410_praha-zpravy_rsr

Autor: Jiří John | pondělí 21.10.2019 7:51 | karma článku: 21.32 | přečteno: 589x

Další články blogera

Jiří John

Krásné sny politiků o elektromobilitě a jiná realita

Stručné připomenutí problémů čekajících na dlouhé cestě k naplnění snu o „zelené“ dopravě bez energetické závislosti na fosilních palivech.

9.1.2020 v 9:51 | Karma článku: 46.46 | Přečteno: 9651 | Diskuse

Jiří John

Absurdní svět zelených byrokratů

Absurdit v současné „zelené politice“ je tolik, že se výčet zdaleka nevešel do blogu Schizofrenní svět Zelených byrokratů (zde 21.11.2019). Toto je volné pokračování.

18.12.2019 v 11:31 | Karma článku: 35.36 | Přečteno: 1294 | Diskuse

Jiří John

Chybné rozhodnutí, nebo pražský Magistrát nemá zájem na třídění BIOodpadu?

Podmínky pro třídění BIOodpadu nejsou výhodné pro obyvatele. Třídit a recyklovat je moderní. Pro pražský Magistrát je to asi jen nutné zlo. Je vidět, že nemá zájem na třídění.

5.12.2019 v 9:27 | Karma článku: 10.67 | Přečteno: 320 | Diskuse

Jiří John

Stonásobné zhodnocení investice – jde to a formálně je to legální!

Pár razítek a zvednutých rukou zastupitelů může „vykouzlit“ 500 000 000 Kč. Kde? Samozřejmě v Praze.

29.11.2019 v 9:12 | Karma článku: 25.64 | Přečteno: 814 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Hana Rebeka Šiander

Proč by měl předseda sněmovny Radek Vondráček rezignovat?

Předseda sněmovny Radek Vondráček před zahájením schůze zdvihl prostředníček a vulgární gesto adresoval svému kolegovi z hnutí ANO. Byla to klukovina, přešlap nebo testování veřejnosti, co ještě snese? Jak daleko to zajde?

22.1.2020 v 20:48 | Karma článku: 15.26 | Přečteno: 468 | Diskuse

Pavel Opl

Extrémní zdražení elektřiny pro domácnosti se rychle blíží

Bilion korun za "soláry" byly pouze drobné. Mnohonásobné plošné zdražení cen elektriky za dobíjení elektromobilů jasně signalizuje, co se velmi brzy stane všem domácnostem. Je vůbec šance, jak se tomu vyhnout ?

22.1.2020 v 20:42 | Karma článku: 29.27 | Přečteno: 692 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Naama Issacharová: V předvečer dne naděje

Velká očekávání jsou vkládána do návštěvy ruského prezidenta Putina v Izraeli, kam přiletí ve čtvrtek 24. ledna. Napjatí jsou všichni, kdo se zájmem a solidárně sledují případ Naamy Issacharové.

22.1.2020 v 19:43 | Karma článku: 5.54 | Přečteno: 111 | Diskuse

Karol Wild

Novodobá historie jednoho starého domu - část druhá

Před několik dny jsem napsal do svého blogu výše uvedený článek a slíbil jsem čtenářům, že je seznámím s odpověďmi příslušných institucí, které jsem v článku jmenoval. Tady je jejich reakce:

22.1.2020 v 18:20 | Karma článku: 5.60 | Přečteno: 114 | Diskuse

Jan Ziegler

Rudá armáda vraždila v polských Przyszowicich muže, ženy a děti

Ta zpráva webu Deniku.cz mně překvapila. Rudá armáda brutálně zničila polskou vesnici Przyszowice ve stylu českých Lidic. Beru to jako důkaz toho, že komunisté nacisté jsou stejným zlem.

22.1.2020 v 18:19 | Karma článku: 25.21 | Přečteno: 595 | Diskuse
Počet článků 14 Celková karma 32.56 Průměrná čtenost 1593

Absolvent ČVUT, nyní penzista. Sleduje dění okolo sebe, rád si vyslechne jakékoli názory, nemá rád křivení skutečnosti, tedy ani cenzuru, i když se jí říká jakkoliv, např. politická korektnost, nebo předstírání, že nějaký problém neexistuje. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu,  @VeleslavinVokovice.
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.

Najdete na iDNES.cz