Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Velmi drahá veřejná doprava v Praze

Je 15 950 Kč za roční předplatné na MHD v Praze levné? Tolik totiž nyní platíme za jízdu veřejnou dopravou. Magistrát by měl spořit jinde a až poté zdražovat předplatné MHD. Zdražení se projeví negativně.

Z nákladů na provoz Pražské integrované dopravy v r. 2019 ve výši cca 21 miliard Kč dotovalo hlavní město Praha 78%[1]. Tyto dotace samozřejmě zaplatil daňový poplatník. Vychází to na 16,4 miliardy v roce 2019. Dotace, rozpočítána na každého Pražana, činí 12 300 Kč.

Když chce dospělý využívat MHD, připlatí si 3 650 Kč ročně za předplatní kupon. Ročně tedy jezdí za 15 950 Kč. Pražská MHD tedy není tak levná, jak se radní snaží prezentovat.
Levné předplatné MHD má motivovat lidi, aby preferovali MHD před osobními automobily, které přináší do města problémy (emise, hluk, ucpané ulice,...). Z toho důvodu Magistrát před pár lety rozhodl o snížení ceny ročního předplatného kuponu na 3650 Kč. Navrhované zdražení ročního předplatného o pár stokorun je pro většinu cestujících nepodstatné, ale popře to princip, kvůli kterému bylo předplatné zlevněno. Vzpomenou si voliči na dlouhodobý program a předvolební sliby Pirátů o kvalitní bezplatné MHD, financované z veřejných rozpočtů (v tom případě by vše opět zaplatil daňový poplatník)[2]?
Navrhované zdražení předplatných kuponů je tedy spíš kosmetická úprava. Ve skutečnosti je lhostejné, zda zaplatí obyvatel Prahy dražší předplatní kupón nebo zda Magistrát větší část jím odvedených daní použije na dotaci MHD nebo je vyplýtvá na nějaký pochybný „projekt“, jako např. podporu festivalu LGBT+ Pride Prague 2020[3]. Peníze odvedené daňovým poplatníkem se utratí tak jako tak.

Firma, která každý měsíc dostává miliardové dotace z peněz daňových poplatníků, by měla jednat úsporně a nevyhazovat peníze na nesmysly. 
Je absurdní, že v současné době radní chtějí zdražit jízdné a zároveň schválili změnu vzhledu všech vozů MHD. Budou opět jednotně natřeny, jako za socíku. Přelakování vozů má stát 2,7 miliardy Kč. (Dle informací z JISu - jednotný informační systém).
Vítězný návrh, vzešlý z architektonické soutěže, je velmi nepovedený[4]. Převládající šedá barva je málo viditelná, na šedém pozadí asfaltu a domů je skoro maskovací. To není nejvhodnější do rušného města. Čím méně budou vozy MHD viditelné, tím více bude dopravních nehod. Proč nejsou červené alespoň celé přední a zadní části vozu, aby byly dobře viditelné? Konzultovali radní výsledný návrh s odborníky na bezpečnost silničního provozu?
Nový design neladí s barvami převládajícími ve znaku Prahy, tedy červenou a žlutou. Těm se po mnoho desetiletí přizpůsobovalo lakování vozů MHD.
V novém designu prý budou dodávána všechna další nově pořizovaná vozidla nebo vozy, které projdou modernizací či velkou opravou a musely by se stejně nově lakovat nebo polepovat. Takže cílový stav bude dosažen za mnoho let a do té doby radní jistě vymyslí něco jiného.
Jak se bude lakovat tramvaj nebo bus po drobné opravě, když dojde při nehodě k poškození nárazníku nebo blatníku? Snad se nebude celý vůz přelakovávat na nový design.
Vozy PID byly teprve před několika lety přelakovány do barvy „trikolora“ s modrou střechou. Nyní se to opět změní.

Snad Dopravní podnik nepřijde o peníze z reklamy. Bude si i nadále přivydělávat reklamou, když magistrát každý měsíc stejně platí Dopravnímu podniku více než miliardovou dotaci z peněz daňových poplatníků? Příjmy z reklamy se dají odhadnout v řádu vyšších stovek milionů Kč ročně. Např. reklama na tramvaji T14 na 1 rok: 600 000 Kč. Orientační ceny reklam na vozech MHD zde [5]

Je smutné, že radní na Magistrátu „řeší“ takové marginálie jako je vzhled vozů MHD a parkovací zóny a skutečné problémy zůstávají desetiletí nedořešeny.

Proč by ale radní měli zorganizovat vyřešení dopravních problémů, např. postavením kapacitních parkovišť P+R na okrajích Prahy, když by jim to pokazilo výnosný parkovací byznys? Nechat namalovat barevné čáry a osadit pár značek nevyžaduje příliš vysoké IQ. A peníze se do radničních pokladen jen sypou. Na své si přijdou i vlastníci soukromých parkovišť, kterých je v Praze několik desítek. Některé byly i na pozemcích ve vlastnictví Prahy. Jejich provozovatelé určitě na radnicích "projevují svou vděčnost".
Proč radní prosazují stavbu silničního okruhu podle 82 let starého návrhu, tedy ve stopě, kdy by okružní dálnice dnes vedla ne okolo Prahy ale skrz Prahu, se může jen spekulovat. Je jisté, že by po postavení této varianty, která by zavedla tranzitní dopravu z devíti dálnic a dvou transevropských koridorů do blízkosti bydlišť 50 000 Pražanů, zbohatli pozemkoví spekulanti, kteří vykoupili pozemky v severozápadní části plánovaného okruhu. Dalších obdobných dotazů na naše radní je více. Položím je příště.

 

[1] http://www.tsk-praha.cz/static/udi-rocenka-2019-cz.pdf

[2] https://www.pirati.cz/program/dlouhodoby/doprava/

[3] https://prazsky.denik.cz/zpravy_region/prague-pride-duhova-plavba-pruvod-lgbt-opozice-rekordni-dotace-praha-magistrat.html

[4] https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-prebarveni-autobusu-tramvaji-sedo-cervena.A200803_130408_praha-zpravy_rsr

 

[5]  https://www.aipt.cz/praha

 

Autor: Jiří John | pátek 7.8.2020 7:26 | karma článku: 24,53 | přečteno: 1014x
  • Další články autora

Jiří John

O plynu bez ideologie

Zamyšlení nad emotivními, ideologicky vyhraněnými vyjádřeními „našich“ politiků ve věci zásobování Evropské unie plynem.

27.4.2022 v 20:30 | Karma: 20,61 | Přečteno: 847x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Lidé skutečně mění klima. U nás zejména Němci

Změna klimatu v hustě zasídlených oblastech světa, jako je např. Evropa, je určitě ovlivněna i lidskou činností. Jestli pozitivně nebo negativně se ukáže v následujících desetiletích.

5.1.2022 v 22:02 | Karma: 9,94 | Přečteno: 296x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Kdo šetří, má za tři. Ale ne vždy. Někdy na šetření prodělávají všichni

Šetřit se dá i na položce, která stojí 5 haléřů. Přibližně tolik stojí mikroténový sáček, do kterého si v obchodě balíte pečivo a další zboží.

7.12.2021 v 12:54 | Karma: 6,83 | Přečteno: 100x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Otázky, které by měl každý občan položit našim politikům/čkám

Do parlamentu a vlády nastupuje „obměněná parta“. Když už jsme to neudělali před volbami, tak je nejvyšší čas nově zvoleným politikům položit aktuální otázky.

30.11.2021 v 21:57 | Karma: 21,52 | Přečteno: 860x | Diskuse| Společnost

Jiří John

Drahé energie jsou produktem ze „štrasbursko-bruselské dílny“

Regulace, dotace, nařízení, kvóty, omezování, plýtvání. To jsou produkty rozhodování vedení Evropské Unie. Před cca 10 lety v „energetických balíčcích“ schválená, nedomyšlená legislativa, prosazená Německem, přináší hořké plody.

25.11.2021 v 22:20 | Karma: 33,20 | Přečteno: 1037x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:58

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1544x
Absolvent ČVUT, nyní penzista. Sleduje dění okolo sebe, rád si vyslechne jakékoli názory, nemá rád křivení skutečnosti, tedy ani cenzuru, i když se jí říká jakkoliv, např. politická korektnost, nebo předstírání, že nějaký problém neexistuje. Je patriot Prahy 6, podílí se na činnosti spolku Veleslavín - Vokovice k životu,  @VeleslavinVokovice.
Popisovat znovu tisíckrát omílané neetické chování politiků je ztráta času. Většina lidí to vidí, má již vlastní názor a v blogu o tom píše mnoho jiných. Potřebnější je upozorňovat na skutečné problémy, které zůstávají mimo pozornost čtenářů, protože veřejnosti jsou místo nich předkládány „zástupné“ pseudoproblémy, které upoutávají pozornost a pak se na ty skutečné zapomíná. Potřebné je upozorňovat i na falešně optimistické, neobjektivní informace které zamlčují, že realita je úplně jiná.
Nediskutuje pod blogy. Komentář nebo dotaz  pište na jiri.john@centrum.cz

Seznam rubrik